Geoffrey.reismee.nl

Dublin, Ierland

Dublin, Ierland

Na een boel berichten, smsjes en geregel zijn we eruit gekomen. De trip naar Dublin is geboekt en het hostel, dichtbij het centrum van de stad, is ook geregeld. De verwachtingen: Guinness, Irish pubs, het bezoeken van meerdere kerken en kathedralen, een bezoek brengen aan de Guinness fabriek en het zien van meer mannen in rokken (kilts) dan vrouwen. Donderdagmiddag, 8 maart, pakken we onze spullen en verzamelen bij de lokale bushalte. Na een rit met een taxi, een vlucht die korter duurt dan het lezen van dit verhaal en een busrit komen we aan bij ons hostel. Het is inmiddels middag en we rusten even voordat we de stad ingaan. Na wat winkels, kerken en standbeelden te hebben gezien, besluiten we dat het tijd is voor een pint bier in een Irish pub. De goede hoop dat een biertje hier goedkoper is dan in het dure Engeland, heb ik al snel opgegeven. De barman slaat één pint Carlsberg aan en vraagt vervolgens om €5,00. Ach, zo kom ik in ieder geval van m'n overige euro's af. We praten wat over hoe we de stad tot dusver vinden, terwijl er naast ons een Iers bandje typische Ierse muziek begint te spelen. Na nog een pint te hebben gedronken, gaan we terug naar ons hostel.

De volgende morgen staan we rond half 9 op. Het ontbijt zit inbegrepen bij ons verblijf, mits we het redden om voor half 10 ons bed uit te komen en naar het eetgedeelte van het hostel te gaan. Overdag verkennen we meer gedeeltes van de stad (zie foto's) en tegen de avond gaan we naar een bar die volgens een bewoner van Dublin waarmee de meiden uit onze groep hebben staan praten, zeker de moeite waard is. In de pub word ik aangesproken door twee Ierse leraressen die in, in eerste instantie voor mij onverstaanbaar Engels, iets proberen duidelijk te maken. Na nogmaals te vragen waar ze het over hebben, heb ik door dat het twee meiden zijn die David en ik afgelopen zomer in Amerika zijn tegengekomen in een plaatsje dichtbij Los Angeles. Klein wereldje.

Zaterdag gaan we met de groep naar de Guinness-fabriek. Het is een flink gebouw dat van binnen de vorm heeft van een grote bierpull, althans dat wordt ons uitgelegd.. Misschien had de bedenker zelf teveel van de gerstendrank op op het moment dat hij het bedacht, het had in ieder geval niet heel veel weg van een bierpull. De tour door de zeven verdieping hoge fabriek was wel erg interessant. Het hele process van het bierbrouwen werd er beschreven van vroeger tot nu en het was ook mogelijk om de drie meest verkochte soorten Guinness te proberen. Eenmaal op de zevende verdieping hadden we een mooi uitzicht over de stad en hadden we daarnaast de mogelijkheid om nog wat te drinken. Vervolgens zijn we naar een pub aan de andere kant van de stad gegaan om de rugby wedstrijd Ierland - Schotland te zien, de sfeer was top omdat Ierland won, van de spelregels snappen we tot nu toe nog steeds niets. We eindigden de dag door naar de lokale hondenraces te gaan, waar we in konden zetten op honden in de hoop geld te winnen als de hond een race won. Tot onze verbazing mochten kids van ongeveer 5 jaar en ouder ook inzetten op hun favoriete viervoeter. Na gelachen te hebben om een Iers jongetje (±7 jaar) dat na een race het gewonnen geld voor zijn ouders ging innen en, met het geld in de hand, de benen nam, besluiten we het zelf ook voor gezien te houden. Totale winst door ook wat in te zetten: maarliefst €1,10!

Op de laatste dag van ons bezoek, gaan we langs de bekendste gevangenis van Ierland: Kilmainham Gaol. Dit is de plaats waar de verzetsstrijders die tegen de Engelse heerschappij waren in Ierland werden opgesloten en vervolgens geëxecuteerd, wat ertoe leidde dat de bevolking nog woedender werd en er uiteindelijk genoeg steun was om een zelfstandig Ierland te vestigen. We sluiten het weekend af met een biertje en vliegen weer terug naar Engeland. Het was een vermoeiend weekend, maar zeker de moeite waard.

Groeten,

Geoffrey